Na de bevrijding in september 1944 zochten de geallieerden naar geschikte terreinen om tijdelijke vliegvelden uit te bouwen.
De USAAF Engineers vonden een geschikt terrein op een heidevlakte in Zutendaal.
Via de link hieronder krijg je alvast een eerste inzicht in het verhaal van Y-29. De codenaam van het vliegveld.
Tijdens de periode dat Y-29 actief was zijn er heel wat piloten nooit teruggekeerd van hun missie.
Hieronder vinden jullie een lijst met hun namen. (bron: Runways to Victory – Peter Celis)
In oktober 2018 bracht Carol Street uit de USA een bezoek aan het voormalige vliegveld Y-29. Haar vader Herbert Street verbleef in 1944-1945 meerdere maanden op het vliegveld als lid van de luchtafweer. Hij was ook aanwezig tijdens de fameuze luchtslag op 1 januari 1945.
Via de link hieronder zien jullie een verslag van haar bezoek.
Op 1 maart 2020 brachten de nabestaanden van Lt. Edward Downs een bezoek aan Y-29. Samen met enkele leden van Hell on Wheels Belgium bezochten zij het voormalige vliegveld. Historicus Jan Lantmeeters maakte speciaal voor dit bezoek een presentatie over het vliegveld en Lt. Edward Downs die op 1 maart 1945 neergeschoten werd met zijn P-47 en daarbij omkwam.
Via de link hieronder zien jullie de presentatie van Jan Lantmeeters.
Hieronder diverse foto’s die het Imperial War Museum in haar collectie heeft van het vliegveld Y-29. (bron: www.americanairmuseum.com)
P-47 Thunderbolts van de 406th Fighter Group op Y-29 in 1945. (foto: www.americanairmuseum.com)
Grond personeel van de de 406th Fighter Group herbewapent een P-47 Thunderbolt (serie nummer 44-20428), 1945. (foto:www.americanairmuseum.com)
P-47 Thunderbolts van de 406th Fighter Group op Y-29. Aan de horizon zijn de mijnterrils van Genk te zien. (foto: www.americanairmuseum.com)
Een P-47 Thunderbolt met de bijnaam “Big Ass Bird” van de 406th Fighter Group samen met een andere fel gekleurde P-47 van dezelfde Fighter Group,1945. (foto: www.americanairmuseum.com)
P-47D met serie nummer 42-26860 “Angie” (code L3-O) van het 512th Fighter Squadron, 406th Fighter Group op Y-29. (foto: www.americanairmuseum.com)
Hierboven: Een P-47 Thunderbot met de bijnaam “Magic Carpet” van de 366th Fighter Group, in de sneeuw. “Magic Carpet” was het persoonlijke toestel van Lt. Colonel Harold Holt, de bevelhebber van het 390th Fighter Squadron, 366th Fighter Group, 9th US Air Force. Op 1 januari 1945 vloog nieuwkomer Bob Brulle met het vliegtuig van zijn bevelhebber van op de primitieve startbaan van Y-29 toen de Luftwaffe plots aanviel. Operatie Bodenplatte een gedurfd en meer dan gewaagd plan om het geallieerde luchtoverwicht te doorbreken tijdens het Ardennenoffensief was begonnen. Bob Brulle schoot in die slag een Focke Wulf 190 neer. (foto: www.americanairmuseum.com)
De prefab multiplex barakken van de 406th Fighter Group op Y-29. (foto: www.americanairmuseum.com)
Foto links, Lt. Alden Rigby samen met Lt. Dean Huston voor Rigby’s P-51 Mustang “Eileen and Jerry” na de “Battle of Y-29″op 1 januari 1945.
Foto rechts, een Amerikaans piloot poseert fier met zijn trofee, een gedeelte van de staart van een Duits vliegtuig.
(Foto’s: www.americanairmuseum.com)
P-51D 44-14778 HO-E van Cpt. Alexander F Sears, 352nd Fighter Group, 487th Fighter Squadron. De bemanning schreef voor iedere missie “The Sheepherder” met krijt op de neus en Capt. Sears wiste het terug uit bij zijn terugkeer. Ook hij schoot op 1 januari 1945 een Duitse jager (Me109) neer. Het toestel heeft de typische blauwe neus van de 352nd Fighter Group. Deze Fighter Group droeg de bijnaam “The Bluenosed Bastards of Bodney” naar het vliegveld in Groot-Britannië waar zij eerder in de oorlog gestationeerd waren. (foto: www.americanairmuseum.com)
Met de steun van:
WWW.GREENHOTEL.BE