STAGHOUND T17E1 RESTAURATIEPROJECT
Ism:
ROYAL MUSEUM OF THE ARMED FORCES AND MILITARY HISTORY
De bedoeling van dit project is eigenlijk eenvoudig namelijk de volledige restauratie van een T-17E1 Armoured Car “Staghound” uit de tweede wereldoorlog.
Deze pantserwagen behoort tot de collectie van het Koninklijk Legermuseum en stond in reserve in “Bastogne Barracks” de kazerne van Bastogne waar het Restoration Center gevestigd is.
Na deze restauratie wordt deze pantser gebruikt als mobiel oorlogsmonument en op een dynamische manier ingezet tijdens herdenkingen, parades en historisch-folkloristische evenementen.
Deze pantser van Amerikaanse makelij (Chevrolet) is tijdens de bevrijdingsdagen vooral gebruikt door troepen van het Gemenebest.
De geschiedenis van deze specifieke pantserwagen (Serial Number 4740) hebben we nog niet kunnen achterhalen maar het is de bedoeling hem uiteindelijk te restaureren in de markeringen “HERCULES F225546” een Staghound van de 2nd Household Cavalry. Deze Britse eenheid was in september 1944 actief tijdens de bevrijding van Brussel, Leuven en Limburg en heeft ook deelgenomen aan Operation Market-Garden.
Onze grote droom is om uiteindelijk met deze Staghound terug te rijden op de plaatsen waar “HERCULES” destijds ook geweest is.
Tijdens de restauratie zal “HERCULES” in de werkplaats van BVBA Eertmans op de Industrieweg in Lanaken verblijven.
De vooruitgang in de restauratie zal te volgen zijn via deze webpagina en de facebook pagina van Taskforce Liberty.
Na zijn restauratie kan u hem tegenkomen in wat dan zijn natuurlijke biotoop gaat zijn:
– Opendeurdagen Defensie;
– Bevrijdings– en andere parades;
– Herdenkingen of vieringen rond 11 november, 21 juli, etc.;
– Living History evenementen en re-enactments;
– Evenementen van het Koninklijk Legermuseum;
– Evenementen in andere musea;
– Bijeenkomsten van militaire voertuigen;
– Historische reconstructies;
– Films, Documentaires;
– Etc.
De T17E1 Armoured Car werd tijdens wereldoorlog twee in de Verenigde Staten ontwikkeld en gebouwd specifiek voor verkenningsopdrachten bij gemotoriseerde eenheden.
Door het Amerikaanse leger werd hij niet gebruikt maar wel door eenheden van het Gemenebest (Britten, Canadezen, Australiërs, Nieuw-Zeelanders) en ook door andere landen zoals ook België (Brigade Piron).
Specificaties:
Bemanning: 5 personen
Lengte: 5,49 meter
Breedte: 2,69 meter
Hoogte: 2,36 meter
Gewicht: 14 ton
Bepantsering: maximum 22 mm
Bewapening: 37mm kanon
Sec. Bewaping: 3 x Browning .30
Motor: 2 x 6 cyl. GMC 270 motor ieder 97 pk
Max. snelheid: 89 km/h
Actieradius: 749 km
Totale productie: 4.000 stuks
Productie van-tot: 1942-1943
Voor zijn tijd had de Staghound een aantal interessante technische snufjes. Hij had een automatische versnellingsbak met vier versnelling vooruit en een achteruit. Via een tussenbak werden zowel de voorste als de achterste as aangedreven waardoor men zowel 2-wiel als 4-wiel aandrijving kon selecteren. Daar bovenop was er een hydraulische stuurbekrachtiging die men kon inschakelen naargelang de omstandigheden. De ophanging was dadelijk op het op de gepantserde carrosserie gemonteerd omdat die stevig genoeg was en er dus geen nood was aan een chassis.
Rol:
De Staghound werd vooral ontwikkeld als verkenningsvoertuig bij gepantserde eenheden.
Ondanks zijn relatief hoge gewicht van 14 ton was hij met zijn topsnelheid van 89 km/h voor die tijd bijzonder snel. Hij kwam te laat op het strijdtoneel voor de campagne in Noord-Afrika. In de woestijn zou zijn combinatie van snelheid, bepantsering, actieradius en bewapening ideaal geweest zijn voor lichte verkenningseenheden. Maar hij werd pas voor het eerst ingezet in Italië. De voor-naamste kritiek van de bemanningsleden was dat hij door zijn afmetingen nogal moeilijk gema-noeuvreerd kon worden in de smalle straatjes van de Italiaanse dorpen en steden. Hij werd het vaakst gebruikt in hoofdkwartieren van squadrons of regimenten. Een armoured car regiment had drie Staghounds bij het regiments hoofdkwartier en telkens drie bij het hoofdkwartier van ieder van de vier squadrons in het regiment.
De omstandigheden voor het gebruik van de Staghounds verbeterden toen de Italiaanse campagne mobieler werd. Later werden ze ook nog ingezet in diverse campagnes in Noord-West Europa zo-als de bevrijding van Frankrijk en België, Operation Market-Garden, de bevrijding van Nederland en de verovering van delen van Duitsland.