Geschiedenis van onze Staghound

Tijdens de restauratie van een voertuig wil je natuurlijk te weten komen wat de geschiedenis is van het voertuig.

Daarom is het belangrijk om eerst en vooral te weten te komen wat het chassisnummer is. Aan de hand van dit chassisnummer kan je te weten komen wat de “geboortedatum” van het voertuig is. Bij een Staghound staat het chassisnummer voor op de linker of rechterrand van de neus, vlak naast de rand van het spatbord. Bij onze Staghound zien we het nummer 4740. Daarnaast zien we het acceptance number A 2315. Het acceptance number is een nummer dat er in geslagen werd toen het voertuig geaccepteerd werd door degene die het aangeschaft had.  

Het chassisnummer 4740 leert ons dat het voertuig gebouwd is in begin september 1943.

Een ander nummer dat we teruggevonden hebben was het USA Registratienummer dat boven de  voorwielen in het azuurblauw op de zijkant geschilderd was.

 

 

Het USA Registration number U.S.A. 6.031.187 leert ons dat de Staghound deel uitmaakte van een eerste lot van 1.000 voertuigen dat door Chevrolet geproduceerd werd. Eigenaardig genoeg heeft het voertuig nooit gediend in het Amerikaanse leger maar toch kreeg het een US Army Registration Number.

Een derde interessante markering die achteraan onder de box voor de sneeuwkettingen terug gevonden is het Britse registratienummer F 11 71 31 in grote zwarte letters. Dit nummer is het registratienummer van het voertuig in het Britse leger. Het nummer werd er al in de fabriek opgezet. Er onder in iets kleinere letters zien we de restanten van het opschrift LINK 1 OF 1 (of 2). Het laatste cijfer is niet zichtbaar dus dat blijft gissen. Het is een markering die er op gezet werd voor de verscheping van uit de Verenigde Staten om duidelijk te maken of koffers met toebehoren (gereedschap, reserveonderdelen, uitrusting voor de bemanning), de CES Box (Complete Equipment Schedule) al dan niet bij het voertuig was of niet. Met wat geluk kan er in Britse archieven de geschiedenis van het voertuig teruggevonden worden.

 

Met de steun van: