DKW Reichs Typ 125 Wehrmachts Ausführung
Gebruikers:
Veldslagen: Normandië, bevrijding Frankrijk, België, Operation Market-Garden, slag om het Hürtgenwald, Siegfriedlinie, Ardennenoffensief, eindstrijd februari – mei 1945.
Taak: verkenningen aan het front, overbrengen van boodschappen.
Geschiedenis en ontwikkeling:
In 1939 werd de DKW RT 125 voorgesteld. Deze lichte motorfiets werd vanaf 1940 geproduceerd door DKW (Das Kleine Wunder) Auto Union en was ontwikkeld door Herman Weber. RT stond voor Reichs Typ. Aanvankelijk was deze motorfiets niet echt populair bij de Duitse Wehrmacht. Tussen mei en oktober 1940 werden slechts 1.702 RT 125’s “Behördenausführung” geleverd aan de Wehrmacht. De motorfiets werd vooral voor lichte dienst in Duitsland zelf ingezet en niet aan het front. Eind oktober 1941 werd de productie voor de Wehrmacht dan ook stopgezet ten voordele van de zwaardere DKW NZ 350. Tot eind 1942 produceerde DKW-Auto Union nog ongeveer 7.000 RT 125’s voor de civiele markt.
In die tijd was de kostprijs van een RT 125 zo een 425 Reichs Mark.
Het Behördenmodell verschilde van het civiele model door de lak. Het Behördenmodell was Heeresgrau (donkergrijs) terwijl de burger versies zwart waren. Ook had de motor een soort van decompressor en was hij ontstoord.
Raar genoeg bleek de motorfiets wel populair in het buitenland en al tijdens de oorlogsjaren werd hij gekopieerd door Royal Enfield in Groot-Brittannië als de Royal Enfield Flying Flea en vooral gebruikt door Britse Para’s.
Langzamerhand begonnen de Duitsers het voordeel van deze lichte motorfiets in te zien. Hij was wendbaar, makkelijk te hanteren en had goede terreineigenschappen. Iets wat vooral aan het front handig kon zijn. De zware motoren van de Wehrmacht wilden wel eens blijven steken in de Russische modder.
Daarom werd vanaf 1943 een nieuwe versie van de RT 125 gebouwd. De Wehrmachtsausführung ofwel neuere Ausführung. Deze nieuwe versie verschilde op een aantal punten van zijn voorganger en was aangepast aan de omstandigheden waarin hij ingezet moest worden.
Zo was de voorvork voorzien van een spiraalvering, naast de koplamp was een kilometerteller geplaatst, de motor was van gietijzer ipv aluminium (aluminium was schaars en werd gebruikt voor de luchtvaartindustrie). Ook de benzinetank werd groter en ging van 7,5 liter naar 9 liter. Opzij van het achterwiel hing aan beide zijde een Packtasche voor het vervoeren van onder andere munitie. Aan de linkerkant werd nog een extra zwenk steunpoot voorzien. Een kleinere aanpassing was nog de speciale luchtfilter voor stoffige omstandigheden.
Op de foto’s hieronder zie je een rechter- en linker zij aanzicht van de Wehrmachtsausführung.
De RT 125 werd vanaf 1943 geproduceerd en bleek aan het front al snel in de smaak te vallen. Vaak werd de motorfiets op het dek van een tank meegenomen en als er snel berichten moesten overgemaakt worden of als er verkenningen nodig waren werd de motorfiets van de tank getild en ingezet. Op onverharde wegen waren deze lichte en wendbare motorfietsen duidelijk in het voordeel ten opzichte van hun logge en zware broers.
Tot aan het eind van de oorlog werden er 12.000 stuks van deze Wehrmachtsausführung geproduceerd.
Fiche DKW RT 125 Wehrmachtsausführung:
Producent: DKW – Auto Union A.G., Chemnitz.
Cylinderinhoud: 125 cc
Aantal cylinders: 1
Type: tweetaktmotor
Vermogen: 5 PK
Topsnelheid: 72 km/h
Brandstof: benzine
Tankinhoud: 9 liter
Gewicht motorfiets: 89 kg
Maximum totaalgewicht: 240 kg
Lengte: 1.940 mm
Breedte: 650 mm
Hoogte: 900 mm
Nog interessant om te weten is dat de DKW RT 125 zo wat de meest gekopieerde motorfiets ter wereld is. Niet alleen Royal Enfield maakte kopies maar ook BSA, Harley Davidson, MZ en zelfs Yamaha. Van een succesvol product gesproken.
Op de foto’s hieronder zie je de DKW RT 125 Wehrmachtsausführung in dienst van Taskforce Liberty (privé bezit van één van de leden). Deze motorfiets is van bouwjaar 1944 en is zoals het past voor die periode Dunkelgelb (donkergeel) geschilderd.