Restauratie blog Staghound

Via deze blog proberen we jullie op de hoogte te houden van het verloop van ons voornaamste restauratieproject, dat van de Staghound T17E1.

15 gedachten over “Restauratie blog Staghound

  1. Dag allemaal,
    Het verhaal van onze Staghound begint op 9 februari 2017. We hadden een paar dagen daarvoor bericht gekregen van het Koninklijk Legermuseum dat het dossier rond was en op die koude winter morgen reden we met de vrachtwagen, die we voor de gelegenheid mochten lenen van de firma Meers uit Lanaken, richting Bastogne. Daar aangekomen werden we opgewacht door Danny Decoutere en zijn team. De dieplader werd voor de Staghound geparkeerd en na wat moeizaam getrek met de winch en een zetje met een heftruck stond hij iets later vastgesjord op de vrachtwagen. Op naar Lanaken, na eerst onderweg een lekkere Vol-au-vent met frieten gegeten te hebben te Baraque Fraiture. Aangekomen in de werkplaats van Rudi Eertmans te Lanaken hebben we de Staghound met de hulp van Diamond T van Bart Rombouts in de werkplaats geduwd. De dag erna reeds zijn we aan de slag gegaan om zoveel mogelijk dingen los te schroeven. De storage boxes aan de zijkant, de spatborden, enz. Met wat kruipolie en een breekijzer kregen we de luiken van de koepel open. Toen we het inspectieluik aan de zijkant van de pantser openden kwam daar een hele hoop water, roest en rotzooi uitgelopen. Het buiten geparkeerd staan had het voertuig geen goed gedaan. Na wat zoeken vonden we de schroeven waarmee de koepel vast zat aan de korf en een week of twee na zijn aankomst in Lanaken waren de koepel en de korf van het voertuig verwijderd. Hierdoor konden ook de motoren, de versnellingsbakken, de cardans en de tussenbak er uit genomen worden. Dit was weliswaar hard labeur maar met vereende krachten lukt veel. Terwijl Rudi de linker motor en versnellingsbak uit elkaar nam schroefden Camiel en Dirk zoveel mogelijk items uit het voertuig. Kabels, benzinebak, kistjes, munitierekjes, etc. alles werd zo veel mogelijk verwijderd. Tijdens dit proces probeerden we ook op zoek te gaan naar de identiteit van het voertuig. Uiteindelijk vonden we het serial number 4740 en daaruit bleek dat het voertuig geproduceerd is door Chevrolet begin september 1943. Aan het voertuig zelf waren ook een aantal modificaties te zien. Zo zijn er ophangpunten voor een deep wading kit zichtbaar aan de achterkant. Een soort van snorkel. Rudi kwam ook met goed nieuws. De linker motor was nog in redelijke goede toestand en met wat geluk krijgen we hem eerstdaags aan het draaien. Op de beurs van Ciney van 30 april hopen we de nodige onderdelen te vinden. Van Pol Thommis en Albert Spruyt hebben we ook een aantal motoronderdelen gekregen. Hartelijk bedankt jongens!!! De linker motor is ondertussen helemaal uit elkaar gehaald en terug in de originele kleur gespoten. Op dit moment zijn we nog wat binnenbekabeling en isolatieplaten aan het verwijderen. Dit gaat niet zo makkelijk omdat de schroefjes vaak helemaal verroest zijn of vast zitten. Bovendien zijn het een speciale soort inboutschroefjes waarop weinig grip te krijgen is. Maar moeilijk gaat ook. Zondag naar Ciney onderdelen halen. Met wat geluk kunnen we binnenkort een filmpje laten zien waarop de eerste motor weer opnieuw draait na meerdere decennia stilstand. We’ll keep you posted. Dirk

  2. Dag allemaal,

    Afgelopen weekend heb ik een benzinefilter van de Staghound mee naar huis genomen. Het ding zat helemaal vol met roest en rotzooi en een paar lagen oude verf. Het filter element zat er helemaal vast in. Op zich niet meer bruikbaar dus want als er ook maar het kleinste beetje roest in de carburator terecht komt kan dit voor een verstopping zorgen met als gevolg dat de motor slecht of niet draait. Camiel had me wat caustic soda bezorgd, volgens hem ideaal om verf en roest te verwijderen. Ik heb een emmer warm water genomen, een flinke portie soda er in, de benzine filter opengedraaid en er in gelegd. Hij heeft er iets meer als een dag ingestoken. Na de filter er uit gehaald te hebben viel het filter element er al op zijn eigen uit. De verf was helemaal vloeibaar geworden en kon er gewoon met water afgespoeld worden. Met een stalen handborstel kreeg ik het metaal terug aan het blinken want ook de roest was helemaal opgelost. De roest beneden in de kuip was ook helemaal vloeibaar geworden en kon met een doek verwijderd worden. Met een beetje WD 40 kreeg ik alles aan het blinken. Ook de koperen plug aan de onderkant en de koppelstukjes aan de in- en uitgang waren met wat kuiswerk los gemaakt en gekuist. De benzinefilter ziet er weer als nieuw uit. Kortom, een badje in caustic soda is een wondermiddel om roest, oxidatie en verf van metaal te verwijderen. We’ll keep you posted, Dirk

  3. Gisteren zijn Rudi en ik naar de militaria beurs in Ciney geweest. We hebben daar wat onderdelen voor de motoren van de Staghound op de kop getikt. Twee volledige pakkingssets, revisiekits voor de carburators, verdelerkap, rotors, benzinefilters, zuigerveren, zuigers, etc. Nu nog de krukas opmeten met een micrometer voor de exacte maat van de lagerschaaltjes voor de drijfstangen zodat we die ook kunnen bestellen en dan kunnen we alvast beginnen met de linker motor terug in elkaar te steken. Dus met een beetje geluk draait binnen een aantal weken al één motor voor de eerste keer in bijna veertig jaar. Spannend toch hè. We’ll keep you posted, Dirk

  4. Ondertussen zijn alle onderdelen voor de restauratie van de linker motor geleverd. Rudi is ondertussen begonnen met de assemblage van die motor. De krukas en de zuigers met de nieuwe zuigerveren en nieuwe lagerschalen voor de drijfstangen zitten er al terug in. Een zuiger was stuk en we hebben dan maar meteen een volledige set van zes nieuwe zuigers gestoken. We hopen dat de motor binnen een week of twee drie volledig terug in elkaar zal steken en dat we hem dan kunnen laten proefdraaien. Dat zou dan meteen voor het eerst in veertig jaar zijn dat de motor draait. We’ll keep you posted. Dirk

  5. Dag allemaal,
    Camiel heeft ondertussen ook niet stilgezeten. Hij heeft het draaimechanisme van de koepel helemaal nagekeken. Dat werkt zowel hydraulisch als manueel. Toen we het uit de koepel verwijderden wilde het niet draaien. De demontage en achteraf de montage terug was een hele klus. Het ding bestaat uit ettelijke assen, tandwielen en lagers. Een van de lagers was stuk en ook een paar dichtingen waren dringend aan vervanging nodig. Een nieuw lager was snel gevonden en ook de nodige dichtingen vinden was geen probleem. Er zit ook een soort van trommelrem in het apparaat die er voor zorgt dat de koepel stopt met draaien als je de pal op het handvat lost. Anders wordt het zeer moeilijk om op doel te richten. Alle verf en roest werd van alle onderdelen verwijderd, en daarna kwam het nieuwe lager samen met de nieuwe dichtingen er terug in. Na wat fijn afstelling draait het mechanisme als nieuw. Een laagje primer zit op de onderdelen en binnenkort krijgt het mechanisme zijn nieuwe witte kleur in de spuitcabine. In de Staghound zelf wordt momenteel de “binnenbekleding” naast en voor de chauffeur en zijn bijzitter verwijderd. De Staghound is namelijk aan de binnenkant bekleedt met vezelplaat waarover een ijzeren plaat zit. Dit zit aan de bepantsering vast via kleine in bout schroefjes die in moertjes gedraaid zitten die in een soort van beugeltjes op de bepantsering zitten. Deze boutjes en moertjes zijn allemaal verroest. Bovendien zit er ook nog eens een hele rits bekabeling en allerlei leidingen op vastgeschroefd. Een heel gepruts maar we krijgen ze wel los. Dan is de hull eindelijk leeg en kan er begonnen worden met het verwijderen van verf en roest. We’ll keep you posted, Dirk

  6. De laatste weken is het wat druk geweest met andere zaken maar ondertussen is er toch verder gewerkt aan de Staghound. De linker motor is ondertussen zo goed als klaar. De originele 24V dynamo hebben we helaas moeten vervangen door een 24 volt alternator. Aan de originele dynamo ontbraken te veel onderdelen zoals de regulator en dergelijke. Bovendien is de bekabeling die de verbinding maakt tussen dynamo en regulator nogal speciaal. Er zitten speciale schroefkoppelingen op met speciale stekkers die je zo maar niet kan vinden.
    Maar het moment waarop we de motor kunnen gaan testen komt stilletjes korter bij. De verdeler is gemonteerd, De in- en uitlaatcollector wordt momenteel klaar gemaakt en binnenkort worden de olieleidingen en de oliefilter gemonteerd. Ondertussen is er gewerkt aan allerlei kleine onderdelen die we al eerder uit de Staghound verwijderd hadden. Het verwijderen van de massa’s bekabeling uit het voertuig neemt veel meer tijd in beslag als we gedacht hadden. Alles is bevestigd met een speciaal soort schroefjes waarop geen enkele moderne schroevendraaier kop past. Maar binnenkort komt ons verlof er aan en dan kunnen we eens een aantal dagen doorwerken. We’ll keep you posted, Dirk

    1. Goed nieuws! Op 26 juli, eergisteren dus, heeft de linker motor van de Staghound voor het eerst in bijna veertig jaar gedraaid. Uiteraard na een totale revisie. Na een paar omwentelingen sprong hij aan en na wat afstellingen van de carburator en de ontsteking draaide hij als een (heel luid) klokje. Zo een 4.400 cc zes cilinder motor gaat te keer als een geketende stier. Hij spuwt vlammen en rook en wordt enkel maar in toom gehouden door het frame waar hij aan vast geschroefd is. Het geluid dat hij voorbrengt heeft iets van een kruising tussen een Spitfire en een oude racewagen. De lauwerkrans is voor chef mechanicus Rudi Eertmans die van een hoop roest na vele uren sleutelen weer een nieuwe draaiende motor maakte.
      Ondertussen is ook ieder onderdeel wat verwijderd kan worden van de Staghound verwijderd. We hebben er vijf emmer roest en rotzooi uitgeschept en hem helemaal gestofzuigd. Hij is nu klaar om van alle verf en roest te worden ontdaan zodat hij binnenkort in de eerste laag verf gezet kan worden. We’ll keep you posted, Dirk

  7. Hameren, schuren, hameren, schuren. Dat is tegenwoordig onze favoriete bezigheid. Eerst wordt de oude verf met een speciale perslucht hamer verwijderd. Het is een systeem waarbij stalen nagels tegen de verf slaan en op die manier springt die verf los. Na de behandeling met de persluchthamer gaan we er nog eens over heen met een hoekslijper met daarop een roestvrijstalen borstel. Hiermee verwijderen we de laatste verfrestjes en de oppervlakkige roest. Vandaag is ongeveer drie vierde van de bemanningsruimte gedaan. We hebben er voor gekozen om enkel die delen te zandstralen die echt zwaar geroest zijn zoals de bodem. (er heeft lange tijd regenwater in het voertuig gestaan) De zijwanden zijn amper geroest en zijn bovendien verzinkt. Zandstralen zou die beschermlaag beschadigen of zelfs helemaal verwijderen. Die zinklaag heeft er voor gezorgd dat het voertuig van 1943 tot nu amper geroest is. Een betere bescherming kan je niet wensen. We’ll keep you posted, Dirk

  8. Motor twee van de Staghound ligt ondertussen ook uit elkaar. Helaas heeft één cilinder vorstschade.
    Er zit een barst in de cilinderwand. Dat wordt dus een grondige revisie. Er moeten ook nieuwe zuigers en zuigerveren in. Net als nieuwe lagerschalen en pakkingen. Via een sympathisant hebben we een originele in en uitlaatcollector gekregen. Ondertussen is de hull van de Staghound ook volledig gestraald. Met wat geluk kan hij voor Nieuwjaar gespoten worden, zoals we dit oorspronkelijk ook gepland hadden.
    We’ll keep you posted, Dirk

  9. De Staghound is ondertussen helemaal gezandstraald en geschuurd. De gaten in de differentieel overkapping en de bodem zijn ondertussen dichtgelast. Ook de scharnieren van de motorkap zijn terug helemaal gerepareerd. Die zaten muurvast door jarenlang aan weer en wind blootgesteld te zijn en om de motorkap te openen hebben we ze moeten doorslijpen. We hebben ook het originele F nummer teruggevonden van achter onder de box voor de sneeuwkettingen. Dat was blijkbaar de enige plek waar het voertuig nog nooit geschuurd was. Nog wat kleine details bijwerken en dan hij in de primer gezet worden. Dan zal het voertuig er al heel anders uit gaan zien. We’ll keep you posted, Dirk

    1. De laatste maand is er veel gebeurd. De Staghound, ’t is te zeggen het onderstel zonder de koepel, is helemaal opnieuw gespoten. Eerst in bruinrode primer zoals dat oorspronkelijk was en daarna aan de buitenkant in olijfgroen en aan de binnenkant wit. Ook de originele markeringen, het USA registratienummer en het Britse registratienummer zijn er terug op gestencild. Het feit dat we de capaciteit in huis hebben om zelf de kleef stencils te maken is handig meegenomen. Het binnenplaatwerk wordt momenteel opnieuw gefabriceerd waarbij het originele plaatwerk als mal dient. De beugeltjes in de hull waaraan dit plaatwerk bevestigd was moeten in sommige gevallen terug gerepareerd worden. Als dat klaar is komt er een houten onderlaag in en daarover komt het metalen plaatwerk. We vermoeden dat deze dubbele wand diende om condens tegen te gaan. Bovendien komt de bemanning zo ook niet rechtstreeks in aanraking met de bepantsering die in de winter ijskoud en in de zomer heel warm kan zijn. Ondertussen worden de rekjes voor de 37 mm munitie ook terug geplaatst. Deze zijn ontroest, geschuurd en ook terug wit gespoten. De rekjes worden allemaal gevuld met namaak 37 mm munitie die we zelf van kunststof gieten. Optisch lijkt het net echt. We’ll keep you posted, Dirk

Laat een reactie achter op ID227086_taskfor Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *